Autor: R. K.
Art. 8. [Ujawnienie danych osobowych sygnalisty; zasady przetwarzania danych osobowych w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych]
Gwarancji poufności danych nie zapewni system wewnętrzny tak dobrze jak system zewnętrzny w zasobach serwerowych ministerstwa.
Formularz udostępniony w aplikacji mObywatel byłby bardzo wygodnym narzędziem.
Sygnalista już tam miałby do wyboru w jakim trybie dokonuje zgłoszenia.
Jeżeli byłby to tryb wewnętrzny, to system wczytujący dane z tego formularza wysłałby powiadomienie drogą elektroniczną do właściwej jednostki i osoby wyznaczonej bez ujawniania danych identyfikacyjnych sygnalisty.
Każda jednostka mogłaby założyć swój profil do obsługi zgłoszeń na serwerze ministerstwa (co byłoby gwarancją bezpieczeństwa), oraz określiłaby tam osobę wyznaczoną do obsługi zgłoszenia.
Ustawiony harmonogram sprawdzeń wysłałby też monit/komunikat o ewentualnym przekroczeniu terminu odpowiedzi.
Jeżeli sygnalista nie doczekałby się wyjaśnienia sprawy, to mógłby podwyższyć poziom do publicznego.
Logi systemowe dawałyby potwierdzenie dowodowe i nie wymagałoby to ponownego uzupełniania formularza, tylko dawały do niego dostęp urzędowi obsługi wyższego rangą, który miałby od razu obraz całego toku sprawy.
Sygnalista mógłby dostawać powiadomienia w mObywatel o zmianach/postępach w zgłoszonej sprawie.
Jeżeli wymagane byłoby powiadomienie sądu, to włączony zostałby jeszcze wyższy poziom dostępu do tych treści czyli dla sądu.
Właściwy urząd monitorujący miałby od razu rzeczywistą statystykę ilości zgłoszeń, poziomu i czasu obsługi (bez danych identyfikacyjnych).
Z obsługą papierową gorzej ale skoro Poczta posiada skanery bez dostępu do treści dla swoich pracowników, to i obsługa papierowa osiągnęłaby też odpowiednio wyższy poziom.